به گزارش همشهری آنلاین، در آثار این مجموعه که شامل 200 طراحی در ابعاد مختلف میشود، رضا پناهی سعی کرده فلسفه تاریکاندیشی که ریشه در بسیاری از مناسبات ایرانیها دارد را بهشکلی بصری بررسی کند.
اندیشهای که از خیام نشات و سپس در دوران معاصر نیز توسط بسیاری از نویسندگان و هنرمندان پی گرفته میشود.
پناهی در «ارکان ارکون» به شکلی بصری و زیباشناختی به نقد و بررسی این اندیشه میپردازد و آثارش را در قالب مضامینی مشخص و منظم ساماندهی کرده و نمایهای آیینی را پدید آورده که به بن مایههای تصویری گستردهای ارجاع میدهند و در جابه جایی معنایی خود به نوعی پیش زمینههای ذهنی بینندهاش را به چالش میکشد.
آثار او بر اساس گسترش ایده ساخته شدهاند و موفق میشوند از نظر مضمون و ساختار بیننده را با افق زیباشناختی تازهای روبه رو کند و به نوعی دریافتهای از پیش آماده او را شالوده شکنی کند.
پناهی با توصیف استحاله فرمیک و تخریب کهن الگوها به دیدگاهی چندسویه دست پیدا کرده و با پی ریزی نظمی نوین دنیایی انباشته از نشانهها و معنا را پیشنهاد میدهد.
آثار او به نوعی یک پروسه توصیف، استحاله، تخریب و ترکیب هستند.
به گفته پناهی طراحی برای او از اهمیت ویژهای برخوردار است و او در طراحی سعی میکند که اشکال را با مناسبات اجتماعی ترکیب کند.
این هنرمند که از برگزیدگان ششمین بی ینال نقاشی تهران است؛ در این نمایشگاه طراحیهایی در ابعاد مختلف از 23 در 19 سانتیمتر تا 150 در 210 سانتیمتر خود را به نمایش گذاشته است.
نمایشگاه «ارکان ارکون» تا 26 اردیبهشت ماه در گالری مریم فصیحی ادامه دارد و علاقمندان برای بازدید از این آثار در ایام نمایشگاه هر روز از ساعت 16 تا 21 میتوانند به این گالری مراجعه کنند.
گالری مریم فصیحی هرندی در خیابان دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی واقع شده است.